Μετά την πρώτη πετυχημένη υλοποίηση του Προγράμματος “Υιοθέτησε ένα πρωτάκι! Μπορείς!!!” η οποία κατέληξε στο τέλος της περασμένης σχολικής χρονιάς στην παράσταση “Ο Παππούς Αριστοφάνης” (Κινηματοθέατρο “Γιάννης Ρίτσος” (13/6/2016) με τα τρομερά πρωτάκια να υποδύονται τον αριστοφανικό χορό στις τέσσερις κωμωδίες, αποφασίσαμε να συνεχίσουμε την εφαρμογή του και κατά την φετινή σχολική χρονιά.
Ο βασικός σκοπός του Προγράμματος είναι η ανάπτυξη συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών, καθώς αποτελεί κοινή παραδοχή για όσους ζούμε στο σχολείο του σήμερα το γεγονός ότι η συναισθηματική εκπαίδευση στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι “περιθωριοποιημένη”.
Η ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων επιτρέπει στο παιδί την ομαλή προσαρμογή στην ομαδική ζωή της τάξης και την ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων με τους γύρω του.
Επιπλέον, το συγκεκριμένο πρόγραμμα στοχεύει έμμεσα και στην αντιμετώπιση της σχολικής βίας, αφού η καλλιέργεια διαπροσωπικών σχέσεων συμβάλλει καταλυτικά στην αντιμετώπιση του φαινομένου αυτού.
Το πρόγραμμα εστιάζει στην ανάπτυξη συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων όπως η αναγνώριση και η έκφραση των συναισθημάτων κι η διαχείρισή τους, η ποιοτική επικοινωνία, η προσωπική υπευθυνότητα, η αυτοαποδοχή και η αποδοχή της διαφορετικότητας. Η συναισθηματική εκπαίδευση οργανώνεται μέσα από ποικίλες δράσεις, μεθόδους και μέσα,
όπως το ομαδικό παιχνίδι στην αυλή, η αυτοπαρουσίαση του εαυτού μας, οι προσωπικές αφηγήσεις, η ανταλλαγή “δώρων” με συμβολικό συναισθηματικό φορτίο.
Λίγες περισσότερες λεπτομέρειες, για το πώς λειτουργεί: Κατ? αρχήν τα παιδιά της Έκτης γνώριζαν ήδη το Πρόγραμμα, από την περσινή εφαρμογή του και πραγματικά ανυπομονούσαν να μπουν στον ρόλο τους!
Αντίστοιχα οι δασκάλες της Πρώτης είχαν μιλήσει στα πρωτάκια τους για το τι θα συμβεί. Ο τρόπος που έγινε η σύνδεση μεταξύ παιδιών: Το Στ1 υιοθετεί παιδιά από το Α1, το Στ2 από από το Α2 κλπ. Δηλαδή τα τμήματα γίνονται ζευγαράκια.
Η πρώτη επαφή των παιδιών της έκτης με τα παιδιά της πρώτης γίνεται στο προαύλιο, με τη συνεργασία των εκπαιδευτικών της Φυσικής Αγωγής, του Τμήματος Ένταξης και της Μουσικής. Πιο συγκεκριμένα: Τα δυο τμήματα κανόνισαν να κάνουν μια μέρα κοινή ώρα γυμναστική. Οι μαθητές των τμημάτων συνεργάστηκαν, ώστε τα παιδιά να παίξουν παιχνίδια γνωριμίας. Εκτάκια και πρωτάκια έπαιζαν μαζί σε ζευγαράκια. Π.χ. έτρεχαν χέρι-χέρι, έπαιζαν επιδαπέδια παιχνίδια σε ομάδες, κλπ κλπ.
Μετά από τα παιχνίδια, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να μιλήσουν και να γνωριστούν. Ο στόχος της πρώτης συνάντησης ήταν να σπάσει ο πάγος, να γίνει μια πρώτη γνωριμία και τα παιδιά να δουν ότι μπορούν να συνεργαστούν και να διασκεδάσουν μαζί, ανεξάρτητα από ηλικία. Παρ? όλο που σε αυτή την πρώτη συνάντηση δεν καθορίστηκαν τα τελικά ζευγαράκια.
Η δεύτερη επαφή είναι η πιο … επίσημη. Οι μαθητές της Έκτης Τάξης πήγαν «επίσημη επίσκεψη», με σκοπό να ολοκληρωθεί η διαδικασία της υιοθεσίας. Τα παιδιά της Έκτης άνοιξαν την αγκαλιά τους, έφτιαξαν ζωγραφιές χάρτινα καραβάκια και τα πρόσφεραν στα παιδιά της Πρώτης. Ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών θα γίνουν και οι απαραίτητες προσαρμογές. Π.χ. μπορεί ένα πρωτάκι να υιοθετηθεί από δύο μαθητές της Έκτης (σε περίπτωση που είναι περισσότερα στον αριθμό).

Τα λόγια-δώρα θα συντροφεύουν τη μαθήτρια της πρώτης τάξης για την υπόλοιπη σχολική ζωή της στο δημοτικό σχολείο.
Οι κοινωνικές δεξιότητες αποτελούν σημείο αναφοράς για τη σχολική, προσωπική και επαγγελματική ζωή των ατόμων. Η απουσία ή η έλλειψη αυτών των δεξιοτήτων μπορεί να οδηγήσει στην απομόνωση, τη σχολική αποτυχία και διαρροή με αποτέλεσμα προβλήματα στη ζωή του παιδιού.
Το σχολείο πρέπει να συνδέει την απόκτηση γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων με την κοινωνική μάθηση, δηλαδή με την εκμάθηση μορφών της διαπροσωπικής επικοινωνίας, συνεργασίας για την υλοποίηση κοινών δραστηριοτήτων, την αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων, την αντιμετώπιση εντάσεων, συγκρούσεων, προβληματικών καταστάσεων με φαντασία και οξυδέρκεια.
Το σχολείο οφείλει να υφάνει το πλαίσιο για τη δημιουργία κλίματος αποδοχής, εμπιστοσύνης, ασφάλειας, ώστε τα παιδιά να εκφράζονται με όλους τους δυνατούς τρόπους. Ένα Πρόγραμμα που απαιτεί μόνο ανθρώπινους πόρους και αποδίδει τόσα πολλαπλά οφέλη!
Δεν ξέρουμε πού θα καταλήξει το φετινό ταξίδι. Εάν, δηλαδή, θα στήσουμε κάποιο θεατρικό ή ο,τιδήποτε άλλο. Ήδη οι σχέσεις των παιδιών βαθαίνουν, αφού αποζητούν παντού τους μεγάλους φίλους τους, ενώ μπορούμε να πούμε ότι τα περιστατικά επιθετικής συμπεριφοράς έχουν μειωθεί αισθητά από την έναρξη υλοποίησης του Προγράμματος, εδώ και έναν χρόνο.
Γιατί πάνω από όλα το Σχολείο είναι οι ανθρώπινες σχέσεις του! Τόσο απλά!